5:e dygnet nu också avklarat.

Gårdagen bjöd på det mesta. Först dimma och dis, sedan regn men efter lunch sol och bra vind. Det kom också en squals (regnby med krafit vind) rakt över oss och naturligtvis var det jag som hade styruppgiften just då. Resultatet blev ganska blött medan crew satt nere och bara tittade på. Kul för dem!!
På eftermiddagen kom VAL efter båten. De var bara cirka 10 m bakom båten. Simmade rakt mot oss och försvann sedan ned. Nu har jag sett val på riktigt!! Det betyder att nu har jag fått uppleva allt det jag önskat på de olika haven man har varit på.
Kvällen igår var mycket bra. Långa och stora vågor med blåst ovanpå dessa. Det var en riktig havssegling när den är som bäst.
Lotta och Elina lagade åter igen en härlig middag som vi alla tillsammans kunde äta ute. Tjejerna tycker att det är kul att tillsammans fixa middagsmaten och ingen är tacksammare än jag för detta.
Vi hade ett prbroblem igår. Efter det att jag skrev att allt fungerar ombord så slutade laddningsinstrument att visa pågående laddning. Det visade helt enkelt bara noll.
Detta gjorde mig väldigt förbryllad och hela dagen gick åt att fundera hur vi skall klara oss utan laddning, hur kan vi finna felet, går det att laga över huvud taget, ficklampa istället för lantärnor, vad gör vi för att spara på batteri, skall vi stänga av kylen eller GPS´n osv osv...... På eftermiddagen började jag att felsöka. Hittar först inget fel. Startar motorn och ser i alla fall att laddningsspänningen är över 13 volt. Varför visar amperemätaren noll? Det visade sig att en switch som ligger före instrumentet inte hade riktig kontakt, oxid eller liknande. Nu fungerar allt igen och vi verkligen pustade ut. Utan ström ombord är man ganska utlämnad...... Vi firade med en liten öl.
Natten var bra men kall. Bra vind för nattsegling.
Vi har nu avverkat en bra bit mer än hälften och vi befinner oss nu på torsdagen utanför Biscya. Vår position var klockan 10.00 lokal tid 45°26N, 15°24W.
Det har börjat att blåsa mer och en prognos säger att ikväll och natt kommer vi att ha vind omkring 22 - 28 kn från SW - W. Vi hoppas att detta inte blir för jobbigt för oss.
Allt är väl! Elina skall lägga upp någon bild senare idag.
Nu skall vi fira att jag har namnsdag, Axel. (mitt andra namn och normalt firar jag aldrig namsdag men nu tycker jag att det är läge)
Per H, det finns risk för att det blir Ravioli någon dag framöver men ännu så har vi ganska mycket riktig mat kvar och vi seglar ganska fort. Är vinden med oss så tänker vi troligtvis göra första stopp i Brighton och där fira Midsommar. Med stor sannolikhet kommer vi till Sverige första veckan i Juli.
Keep in touch!

Kommentarer
Postat av: Per

Tjena,

jag kollade lite på vädret i dag. Ni ligger ju nu inom prognosområdet för British met office. De har en enkel hemsida som nog inte är tung att titta på.

Men vänta med att titta någon dag det ser tyvärr inge vidare ut men verkar bli bättre ju längre norrut ni kommer.

Kör försiktigt och reva i tid,

Per

2011-06-16 @ 23:34:08
Postat av: Per , Helsingborg

Biscya kan ju vara stökig, men ni har ju seglat mycket på olika breddgrader så ni fixar nog det mesta vid dethär laget! Bra att ni har bra vindrikting såhär långt.

Trassel med det elektriska är ju bara irriterande när man är ut och seglar, man är ju så beroende. Kan ni ladda 50A så är det nog max vad en normal generator kan ge (brukar vara på 600-700W) Kanske är det så att batterierna är väldigt urladdade när ni laddar , då orkar nog inte generatorn hålla spänningen på normala 13,5-14V

För att kolla laddningnivån på batterierna , mät med digitalt handinstrument över polerna när batterierna är obelastade. Följande gäller för bly ack.

12,0V = 10%

12,25 V= 40%

12,5V = 70%

12,7V = 100%

Vi hörs

Per , Helsingborg

2011-06-17 @ 16:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback