6:e dygnet: Ett rent helvete!

Lite trött och sliten sitter man nu här vid kartläsningsbordet igen. Detta efter ett rent helvete senaste natten och då menar jag ett, rent ut sagt jävligt helvete! Lugn..... vi är alla välbehållna men båten lite tilltygad, ja det är väl vi också förresten.
Gårdagen började bra med vind och någon enstaka solglimt. Under eftermiddagen ökade vinden sakta men säkert och himlen var täckt av tunga regnmoln.
Orkar inte skriva några detaljer just nu, vi har fortfarande mycket vind och stora vågor och lär få ha det ytterligare 1½ dygn.
Okay, när mörkret kom blev regnet och vinden bara värre och värre. Vi hade revat segel från böjran och nu revar vi ytterligare, en stor först på ca 8 kvm och en genua ungefär lika.
Det blev kuling - storm - orkan....... Har aldrig i hela mitt liv varit med om något liknande!!!! Vågorna växte och växte ...... Det blev helt enkelt omöjligt att segla ävan fast nu var genuan ½ kvm och storen likaså. Vågorna vräkte över oss och vågtopparna förvandlades till skum och stora vattendroppar som for i luften.......
Sprayhooden blåser förstås sönder, två dieseldunkar spolas av däck, allt inne i båten far omkring som .... jag vet inte vad.
Jag försöker att rädda Biminitaket och lyckas få en tamp runt bågen. Går sedan ned till de övriga, stänger luckan efter mig och nu sitter vi där fyra personer i ett kaos av saker på durken etc...
Båten verkar reda ut det hela även om det ibland känns fruktansvärt när tonvis med vatten slår in i båtens skrov från både sida och ovanpå.
Vad kan vi göra nu.... städa lite och bara vänta och samtidigt hoppas att båten reder ut detta helvete på ett bra sätt, så att inte en massa saker går sönder. Tänker då på rigg, radarstolpe, satelittelefonstolpe, gps som sitter vid styrbords ratt etc etc.
Vi pumpar vatten för det kommer in vatten från lite var stans men vi håller inkommande vatten under kontroll men vad som händer utanför båten har vi ingen aning om.
Efter kanske 5 timmar stoppar jag upp huvudet i sittbrunnen och ser otroliga vågor. Båten verkar vara ganska okay...... Stänger luckan och går ned igen..... Någon timme senare vågar jag mig ut i sittbrunnen. Beslutar att vi kan inte ligga på detta sätt så mycket längre till. Något senare, cirka 07.00, tar vi ut genuan till cirka 4 kvm och vi börjar att röra på oss. Efter en stund känner vi att vi, i de höga vågorna, har kontroll på båten och ökar genuan till 6 kvm.
Det fungerar men är jobbigt att styra och särskilt pigg är man ju inte.....
Vi är nu åter på gång..... Just nu är klockan 19.00 och vi segalr fortfarande endast på liten genua men i alla fall mot England. Vår position just nu är 47°18N, 12°01W. Jag vet inte men jag tror att vi har kanske 340 nm till Englands sydvästra udde.
Vinden skall sakta avta vilket vi med stor glädje fått info om men det tar tid. Vi får räkna med ytterligare ett dygn med mycket vind och stora vågor.
Detta var nog det värsta jag varit om, det är det värsta!!! Denna kraftiga vind trodde jag inte fanns eller bara på Weather Cannel i USA.
Hur som helst, vi är alla välbehållna ombord, dock lite slitna och blåslagna på många ställen.
Hans hälsar speciellt till Eva!!
Nu hoppas vi på att kommande natt blir något enklare men vi vet redan nu att den blir jobbig.... Man är ju sliten redan innan natten ens har börjat..
Om vi längtade till hamn innan så kan du bara tänka dig hur det känns nu.
Sliten segelbåt säljes till högstbjudande.
Vi får berätta mera senare. Dags att för mig gå ut och styra igen.
Vi kämpar nu på mot England igen.

Kommentarer
Postat av: Eva

Oj , det som lät så bra innan! Nu förstår jag bilderna Hans visade mig innan resan, nu ska jag aldrig mer säga något om vågor och havet.. lovar.. Så hemskt det måste varit att sitta därnere o inte veta vad som händer eller ska hända och du Bengt som tidigare skrivit att det var det värsta du varit med om och nu ännu värre!! Stackars er, hoppas ni alla får det lugnare snart och att inget vitalt gått sönder på båten!!Eller att ngn av er är skadad?! Nä tacka vet jag inre Östersjön och Mälaren. Hualigen vilken resa det blev för er! Mår ni bra nu? Följer med spänning detta och tänker hela tiden på er!! Kramar till er alla 4:a och en speciell till Hans!! Nu kan han verkligen bära "Peters" tröjan och veta att han upplevt allt detta den står för..Ni är i mina tankar om det nu kan hjälpa! Eva

2011-06-17 @ 20:48:57
Postat av: Maria

Å herregud, jag som precis slutat vara orolig, såg ju så bra ut! Heja heja kämpa på. Saknar er.

Puss och kram

Dottern/Syrran

2011-06-17 @ 21:03:24
Postat av: Per

Oj, oj,

jo det såg inge vidare ut men jag ser också nu att det skall avta något (om än långsamt).

Hur f-n kan du sitta o blogga.. I'm impressed..

Man får väl hojta som på hockeyn, jobba, jobba, jobba..

är det nu man slänger ut en massa tamp eller kätting efter båten?

Var försiktiga, det lugnar sig ju förr eller senare

Per

2011-06-17 @ 22:29:24
Postat av: llLla

Oj,oj, oj! Vi håller tummarna för att vindarna ska avta. Vilka kämpar ni är! Laila

2011-06-18 @ 08:57:14
Postat av: Beate

Vilken dödsångest! Elina och Lotta håll ut! Och Bengt se för fan till att få hem vår dotter och hennes vän i gott skick. Tänker på er alla och hoppas att vädret skall bli bättre. Stor kram från mamma Beate

2011-06-18 @ 11:37:12
Postat av: Anonym

Tjena kompis,

hoppas verkligen att ni har det bättre nu än för några dygn sedan.

Har inte varit inne och läst nu på några da´r, men Barbro var inne och kollade att helvetet brakade löst. Inte utan att pulsen steg märkbart och hjärtat försvann nedåt magtrakten.

Må nu vind- och vädergudar varaa med er den sista biten när ni angör Engelska kusten.

Att bara softa i soffan är kanske inte så dumt, i alla fall. (Förutsatt att soffan befinner sig i ett hus på fast mark).

Midsommar´n närmar sig och det ser ut att kunna bli hyfsat bra väder på Blidö. Jag ska inte gnälla om det blir regnigt och blåsigt, jag lovar.

Hoppas ni kan unna er en midsommarlunch på fredag och möjligen en liten, liten pruttare till, eller???

"En sjöman älskar havets våg, hör vågornas brus", är väl kanske inte den låten som kommer att sjungas under lunchen. Kan tänka mig att den inte ligger högst upp på topplistan just nu.

"Jag kommer hem igen" med Magnus Carlsson känns som en bättre variant.

Benke, my man, sköt om dig och gasa försiktigt.

Vi hörs igen.

/Jugge

2011-06-20 @ 21:18:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback