Den 18 juni 2011

Det är lördag den 18:e juni tror jag i alla fall och klockan är ca 15.00 lokal tid.
Det har nu gått lite över ett dygn sedan vårt helvete brakde loss men som sagts tidigare. Både båten och vi ombord har klarat oss bra. Mest skador på båten kanske men visst vi alla har nog fått något att tänka på.
Tyvärr fortsätter det att blåsa och vågorna är höga och det ser ut att fortsätta ytterligare ett dygn samt en Gale är på väg mot England men vi hoppas nå dit innan den når dit.
Vi har fått yhtterligare ett problem. Vår GPS ute vid rattstyrning har slutat att fungera. Jag som var så glad att den fungerade efter alla överspolningar men tydligen fick den så mycket stryk då att nu orkade den inte längre.
Ingen fara ännu för vi har en extra GPS här vid kartläsningsbordet, en i min i-pad samt en handburen med kordinater, (bra med reserdelar ibland)
Just nu har vi 175 nm till Englands sydvästra udde. Seglar mellan 5 - 6 kn med endast kraftigt revad genua.
Det gungar mycket i de stora vågorna men vaa.. faan, inget att haka upp sig på men ibland måste jag säga att jag blir mycket irriterad, speciellt vid toalettbesök, av och på med kläder etc.... jag nästan hela tiden. Själv så har jag nu förflyttat mig från Florida´s västkust till soon England, totalt knappt två månader.... det är kanske tiden som också tar på ens sinne och kropp.
Det är så kallt, både dag och speciellt natt. Först långa mysbyxor, strumpor, skidbyxor som går upp över bringan, stövlar, t-shirt med lång arm, en väst, en vindtät tröja samt skidjackan med huva. Ovanpå detta skall sedan den självupplösande flytvästen med säkerhetssele och till sist kommer vantar/handskar samt även en mössa.
(Min flytväst löstes ut under "vårt helvete", blev överspolad vid många tillfällen plus allt vatten som for genom luften.)
Nu har vi inte så mycket kvar men det blir ett par dygn innan vi går i hamn, troligtvis Brighton för där vet jag att de har olika service i hamnen.
Vi fixar detta!!  Tack för era inlägg... jobba jobba jobba, kämpa på..... Det sporrar oss!
Nu skall jag byta av Hans vid rodret. Tjerna sover efter ett långt pass från morgonen till efter lunch.
" En sjöman älskar/hatar havets våg......."
Keep in touch!

Kommentarer
Postat av: Eva

Låter ändå som ni fixar detta och tack Bengt för att du tar dig tid att blogga! Tänker på er och hoppas ni hinner undan nästa "vindpust", som sagt.. stå ut!! Se hägringen på den engelska väntande puben framför er!! Eva

2011-06-18 @ 17:12:54
Postat av: Per, Helsingborg

Helt plötsligt verkar inte batterispänning och laddning så viktigt......det viktigaste verkar att man flyter!Ni fixar ju det här men mycket slitsamt måste de vara. Otroligt bra fixat av er alla

Per

2011-06-18 @ 21:48:40
Postat av: gustaf ljungman

Låter som ni skulle behöva en Nightingale snarare än ytterligare en gale. Kämpa på! Tänker mycket på er.

2011-06-18 @ 22:20:16
Postat av: Per

Hej,

skönt att höra att ni verkar reda ut det.

Midsommar i Brighton hmm, hoppas ni får lägga till på samma ställe, kommer du ihåg svärmor som vinglade ut på högklackat och undrade om vi ville ha en GT innan vi hade hunnit lägga till :-)

Fast brygga och varm dusch kanske kan va nåt?

Ha det,

Per

2011-06-18 @ 23:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback