Femte dygnet.

Roligt att få lite kommentarer på bloggen. Raphs tekniska förklaringar är nog bra men själv är jag rörmokare.
Just nu laddarvi med dieselmotorn.
Eftermiddagen igår blev en bra segling, vinden ökade något för att sedan när det blev mörkt öka ytterliggare.
Grabbarna kom upp över 10 kn men då var det hög tid att sänka farten, reva segel. Hade det gällt gulmedaljen i ett OS eller 5 milj. USD till vinnaren så hade vi bara kört på men nu är det inte så. Safe Sailing är vad som skall gälla. Vi vill att grejorna skall hålla.
Natten blerv ganska jobbig. Vid 4-tiden (UST som vi lever i. Två timmar efter svensk sommartid) började det avta menden besvärliga sjön var naturligtvis kvar.
Morgonen var hyfsad men nu med för lite vind och dålig fart ej heller någon medström att tala om.
Mitt på dagen närmade sig en kraftig molnfront och det började regna ordentligt och det gör det fortfarande samt vi ser ingen ljusning på himlen. Vinden är också mycket svag så nu går det sakta sakta.....

Grabbarna körde 6 timmar i natt. Tack för det men tyvärr var det svårt att sova och 17 ton S/Y Xavante for omkring som en barkbåt i Ångermanälven efter att man öppnat kraftverksportarna.
Imorse när jag satt mitt långa pass så kom det många delfiner vid tre olika tillfällen. Hade nog dem minst en timme runt båten. Trevligt och kul!
När delfiner är i vattnet runt oss så finns det också några fåglar. En ser ut som en tärna men stor som en fiskmås. Brun på ovansidan och vit kropp samt brun "keps". Den andra fågeln ser ut och flyger som en svala men den är dubbelt så stor. Färg svart eller mörk brun. Vad är det för fåglar? Johnny, du som är fågelskådare kan nog svara.
Själv var jag lite fågelskådare när jag var ung. Kom att tänka på Stig Grybes anekdot som fågelskådare. Han tyckte fåglar var mycket bättre än tjejer. Så intresserad av fåglar blev aldrig jag.

Vi är inte halvvägs ännu men när vi kommer dit får vi fira på något sätt. När vi kommer fram skall vi gå på The Sailors Bar. Det heter visst Peter´s bar. Då blir det en whisky, ingen liten 4:a utan en riktig jävel. Det ser jag fram emot!
Nu känns det långt dit men man kan väl få drömma lite.......
Igår åt vi köttfärs med spagetti. Det var sista färska maten! Annika gjorde den sista kvällen. Tack för det Annika! Din köttfärs smakade som vanligt mycket bra!
Fiskaren Marcus har mer eller mindre givit upp. Vi släpar fortfarande på draget men han kollar det inte så ofta längre.
Det fortsätter att regna och vi gör endast 4 kn. Allt är fuktigt eller blött! Senare ikväll steker vi några korvar och hoppas att korvbrödet som vi köpte på Bermuda är ok.
Nu skall jag vila. Marcus och Jimmy sitter uppe i regnet. De sa just att de ser inget slut på regnet. Hoppas att det har gått över när det blir min tur...!!
Alla mår bra ombord. Det är viktigast!
Hoppas nu att kvällen och natten blir bättre än igår.
,,,,,,,,,,,,,,,,,


Kommentarer
Postat av: LL

Hej på er! Hoppas att vädret blir bättre snart så att ni kan få njuta lite av seglingen. Vi tycker verkligen att ni är värda minst en stor whisky när ni kommer i hamn:). Här hemma är vädret fint men väldigt blåsigt. Vi bokade precis en vecka i Montenegro i sommar, vi ska bo i en liten fiskeby nära Tivat som heter Prozno el liknande. Vet du om det ligger nära Bratch? Var rädda om er och varandra och kom ihåg att What doesn´t kill you makes you stronger:) Stor kram fam Nylund (Micke, Lenita, Tiffany & Vincent)

2011-05-23 @ 20:39:23
Postat av: Marie Uhno

Hej! Har läst igenom er blogg och det verkar vara stor variation i väderläget. Har Annika hoppat av och tagit flyg stället? Här hemma har vi blåsigt med växlande sol/regn, mest sol. MCD ligger kvar i anslutning till min vackra butik, ni har liksom hamnat lite i skuggan av min butik nu, hihi. Va rädda om er och njut av whiskyn när ni kommer i hamn. Ha det gott! Marie Uhno

2011-05-23 @ 21:14:34
URL: http://84kvmmittistan.blogspot.com
Postat av: Hans

Hej,

Följer er blogg med stort intresse. Gott att höra att allt är väl ombord och att ni på ett säkert sätt kämpar vidare mot nästa etappmål, Azorerna.

Vad gäller fåglarna som ni sett, har jag rådgjort med Eva och vi har kommit fram till att det nog är vita örnar. Sådana brukar hon se varje dag efter båtarna som hon guidar på i Stockholms skärgård. Men för säkerhets skull har jag bollat frågan vidare till en kompis som är ornitolog.

Hoppas nu att ni får en fortsatt fin seglats mot Azorerna med lagom vind från rätt riktning.

Hans

2011-05-23 @ 22:37:41
Postat av: Ralph

Som Stockholmare så håller jag med, det måste varit en vit havsörn.



Ja ja rörmokaren, då är det väl inga problem med toaletterna längre då.



Skönt att allt funkar i alla fall. Tävling eller inte så är det kul att vara med i loppet, men säkerheten och hel båt med besättning måste komma först.

Hälsningar

ralph

2011-05-24 @ 00:06:29
Postat av: Ralph

Som Stocholmare håller jag med, det måste varit en vit havsörn.



Ja ja rörmokaren, då är det väl inga problem med toaletterna längre?



Tävling eller ej men det är kul att hänga med. Säkerheten och båtens med besättningens hälsa är dock viktigast.

Hälsningar

Ralph

2011-05-24 @ 00:10:28
Postat av: Ralph

Som Stockholmare måste jag hålla med, det var en vit havsörn.



Ja ja rörmokaren, då är det väl inga problem med toaletterna längre.



Tävling eller ej så är det kul att följa med. Det viktigaste är dock båtens och besättningens hälsa.

Hälsningar

Ralph

2011-05-24 @ 00:16:54
Postat av: Ralph

N[got blev fel p[ bloggen, jag fick skriva om det tre g[nger sen kom alla 3 samtidigt. Hmmm

Tur att inte jag skrev det programmet.

Ralph

2011-05-24 @ 00:19:10
Postat av: Hans

Hej igen,

Jag kan meddela att jag varit i kontakt med Solresor, som Eva och jag åker med till Azorerna nästa vecka. Planen är ju att jag ska mönstra på S/Y Xavante där och därför inte kommer att utnyttja reurresan med Solresor. Beskedet från Solresor är att det går att byta namn på min returbiljett till Stockholm. Kanske kan Marcus eller Jimmy ha glädje av det?

Ha det bra! Vi ses snart!

Hans

2011-05-24 @ 11:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback