Fjärde dygnet.

Idag är det den 22 maj 2011. Klockan just nu UTC är 13.20.
Det senaste dygnet har varit perfekt! Ett tag hittade vi golfströmmen. Med ganska svag vind gjorde vi i natt t ex 4,9 kn och FÖG (fart över grund) var 7,1 kn. Det är lycka.
Igår eftermiddag försvann alla moln och vinden svag men okay från syd. Det var som att segla på Ingaröfjärden en sommardag men ta bort alla öar. fastland och båtar. Små vågor kanske bara ½-meter och med en fart FÖG på ibland upp till 8,5kn.
Natten var lika behaglig men med mindre vind. Nu mitt på dagen så har vinden ökat något igen, vågorna något större, 1 meter kanske och vi gör drygt 7 kn men mindre ström än tidigare.
Kollade för en stund sedan vår position, inte så illa utan ganska bra tycker vi ombord.

Igår kväll såg Marcus och Jimmy en val som var endast 5 - 10 meter akter om båten. Tyvärr så missade jag den. Jag hoppas på att få se val på denna resa. Har aldrig gjort det tidigare och detta är nog sista chansen för min del.
Den stjärnklara natten bjöd också på många stjärnfall, häftigt!
I natt tog grabbarna ett långt pass, de lät mig sova hela sex timmar. Trevliga killar tycker jag! De fick som tack ett långt sovpass av mig.
I morse tog jag fram vår bensindrivna generator som vi köpte i USA. Tänkte att vi laddar batterierna med denna, detta för att spara diesel. Satte den i sittbrunnen tillsammans med omvandlaren 110/220 volt, ett paket på tillsammans över 50 kg. Kopplade in elkontakten till landströmskontakten och drog igång generatorn.
Den startade direkt men när jag sedan startade batteriladdaren och ville generatorn "gå på knäna".
När vi laddar med dieselmotorn så sker de i början med hela 65A för att efter någon timme minska till 40A och en timme ytterligare 20A.
Vår bensindrivna generator är på 2000W och orkar inte. Den gick upp och ned i varv och verkligen försökte och visst fick vi in laddning men efter en timme så blev den nog för varm och löste ur. Transformatorn/omvandlaren var också ganska varm.
Någon som vet, det skadar väl inte att låta den köra så länge den orkar? Det borde inte vara någon fara men nu när jag säger det så låter det som om "Snillen spekulerar" och jag är långt ifrån ett snille mer lik en idiot (som bl a befinner sig här) men förresten, många snillen har blivit idioter........ nog om detta.

Marcus säger att det finns ingen fisk i Atlanten. Det betyder att han har inte fått någon ännu. För min del spelar det inte så stor roll för det blir jag som får rensa och ta hand om den.....

Vår väderprognos för kommande dygn ser bra ut.
Har ni vädertips, prognoser för vårt närområde så får ni gärna delge oss information. Tror ni att vi borde gå mer norr för att hitta den riktiga golfströmmen vore bra.......
All information tas emot med stor glädje! Skriv på bloggen eller e-post till [email protected]

Nu hoppas vi att detta dygn blir lika bra som förra!
,,,,,,,,,,,,

Kommentarer
Postat av: Elina

Hej hörrni! Det låter som ni har det ganska bra ändå, och häftigt med val!! Jag håller tummarna och hoppas ni får nån fisk, även fast det är du pappa som får rensa sitter det ju aldrig fel med lite färsk fisk ute på havet.



Själv så sitter jag i min soffa och äter pasta med ketchup och ska ha en lugn och skön kväll framför tvn. Det har vart en fin och solig helg i Linköping. Hoppas ni får fin segling, det låter ju skönt att ni hittat goldströmmen i alla fall, tur det. Tänk om den hade varit borta?



Puss & Kram till alla!

2011-05-22 @ 20:00:47
Postat av: Per

Tjeenarrre männen,

det ser ju bra ut i racet fältet är väl samlat och ni är med, bra seglat.

Tyvärr är jag ingen bra elektriker (heller)..

Verkar förnuftigt att ta med en 50 kg bensingenerator och bensin till den för att spara diesel,,,

Låter som ni har det kanon, lata dagar med fiskafänge och en GT i solnedgången, kan livet bli så mycket bättre.

Njut och ha det bra,

Per

2011-05-22 @ 22:59:11
Postat av: Ralph

Hej i Atlanten,

Fisk på burk och då är den fördigrensad, bara ett tips. Annars borde det finnas nån firre i Atlanten, kan det vara fel på fiskaren?



Prova att starta generatorn med bara transformatorn inkopplad, då ska den gå noralt eftersom det bara är transformatorns egenfärbrukning som belastar. Koppla sen in batteriladdaren utan att den är kopplad till batterierna och det ska vara samma sak. Är alla 6 batterierna paralellkopplade till ett 12VDC system? I så fall kan belastningen på laddaren vara för stor. Hur många Ah är batterierna på? Jag trodde inte diesel generatorn fungerade? Om det inte funkar att ladda batterierna med generatorn och transformatorn och alla batterierna ihop kan du ladda halva paketet i taget? Hur ser det ut då. Låter i alla fall konstigt att 2,000W inte ska räcka, hur mycket ström kan laddaren ge?



Ni har bra vind söder om ideallinjen nästan dubbelt mot de norr om linjen, hur strömmen ser ut vet jag inte men ni gör 8,0kn i 10,2kn vind så det är väl bara att njuta. Fast Lady Lisa som leder och ligger norr om linjen gör 10,3kn i 5,2kn vind så kansk strömmen är där.

Hälsningar

Ralph

2011-05-23 @ 01:34:18
Postat av: Ralph

Bara en snabb kalkyl.

Batterispänning vid laddning 14V 60A=840VA

Vid ett costfi på 0,6 så skulle det kräva 500W vilket är långt under 2,000W.

Ralph

2011-05-23 @ 01:50:52
Postat av: Ralph

God morgon i baten,

Om det inte funkar trots allt sa ar den enda anledningen att generatorn inte klarar induktiv belastning(en liten test nnan kanske).

Fältet är annars gansa väl samlat med en spridning på ung 300nm från N till S. ni gör nu 5,5kn i 13,4kn vind.

Hälsningar

Ralph

2011-05-23 @ 14:55:01
Postat av: Beateeate

Hej alla Tre!

Mycket detaljer om teknik vilket är såå spännande att läsa om när man är en orolig MAMMA!!! Häftigt med valen Marcus. Hoppas illamåendet är bättre och att kapten kan lära dig hur man rensar fisk :) Sköt om er alla tre. Stor kram mamma

2011-05-23 @ 16:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback