I am sailing ---- I am sailing.....

Nu seglar vi med några knops fart, härligt.
Det blev mycket motor den senaste natten och vi var beredda på att den skulle stanna på grund av tom dieseltank men motorn bara gick och gick och vi naturligtvis mycket glada för det. Klockan 08.30 i morse fyllde vi tanken med två dunkar diesel, cirka 50 liter. Nu seglar vi med liten vind men dock seglar så det är nu helt klart att vi kommer fram till Horta i natt eller vad vi tycker är bättre, imorgon förmiddag. Vi kommer därför att segla sakta istället för att öka farten med motor. Detta är ingen kappsegling, i alla fall inte för oss!
Vi har i morse passerat den första ön i ögruppen Azorerna, Flores. Har nu cirka 80 nm till Horta.
Kommer att efter cirka 14 dagar att kännas jäää..vli..gt skönt att sätta fötterna på fast mark igen. Gå på en trevlig restaurant och äta en riktig middag utan pasta för pasta har vi nästan enbart levt på under dessa dagar.
Jag har ju också min whiskey som väntar på Sport Bar.
Totalt sett från Bermuda till Azorerna har varit en enkel resa men jag summerar lite senare, vi är faktiskt inte i hamn ännu.
För min del så gäller det att ladda upp inför nästa etapp. Jag har långt kvar på denna segling!! Det skall jag inte tänka på nu utan nu skall vi glädjas åt det vi har gjort.
Tyvärr blir det kallare och kallare. Tur att vi köpte riktiga seglar jackor med byxor i Florida. Dessa har vi använt på nätterna och framöver kanske det också blir på dagarna. Hoppas på en härlig svensk sommar i juli.

Per, du har navigerat fel. Vad gör du i Nynäshamn? Du skulle ju till Åland. Var det så hårt väder att du fick vända och söka nödhamn eller? Jag har just ätit en hård macka, den sista vi hade kvar, med Per´s röra. Mycket gott!
Nu blir det ingen mer sådan på en vecka eller två, äggen är slut, likaså mjukt bröd etc....

Vi har redan hissat den gula flaggan, som förr i tiden skulle visa att man hade pest ombord men idag betyder att vi har ej tullat in i landet som vi befinner oss i. Intullning sker imorgon fm, hoppas vi i alla fall. Då blir det också att fylla på våra nästan tomma dieseltankar, kanske 400 liter, vi får väl se.
Nästa lilla rapport sker från hamnen i Horta, Azores.
Lev väl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback