Nu närmar sig den 11:e natten

Natten närmar sig men vi närmar oss väldigt sakta Azorerna. Ett högtryck har parkerat vid Azorerna och väster ut, dvs där vi befinner oss. Vi har det bekvämt, lugnt och skönt. Vi saknar dock två saker, vind och diesel.
Vi seglade hela förmiddagen och delar av eftermiddagen, inte fort men vi gick framåt. När vi var nere på under 2 kn då blev det gjutjärnsgenuan, motor.
Enl. de väderprognoser vi fått via ARC så skall det blåsa något men här blåser i princip inget alls. I det område som vi förhoppningsvis kommer till skall det lilla som blåser komma från NNO vilket skulle passa oss som ligger så långt norr ut. Vi går just nu motor med 1.600 varv, lågt varv för att spara diesel. Vi gör nu 5 kn och det är ju rena racerfarten jämfört med tidigare.
Vi har räknat och räkinat på antal gångtimmar vi har, en förbrukning på 4 liter per timme. Tanken rymmer 350 liter tror vi samt vi har några extra dunkar oå däck.
Vi borde ha en nivåmätare i dieseltanken!
I över 35 år har jag jobbat och slitit med att övertyga alla tank och cisterninnehavare att de absolut skall installera ett nivåmätningssystem på sina burkar. Nu fattar jag att denna arbetsuppgift som jag har haft verkligen har varit och är helt rätt. När vi kommer hem så skall det bli ett nivåsystem i dieseltanken. Passar då även på att installera ett nivåsystem i färskvattentankarna. "Skomakarens barn .... trasiga skor..." Känns i alla fall bra min övertygelse om nyttan av ett nivåsystem verkligen finns där!

Kom att tänka på följande lilla händelse.
En depåinnehavare men många cisterner dog. Naturligtvis tog han hissen upp till Saint Per i himmelen. Knackade på och St Per öppnade och sa. Innan jag släpper in dig här så måste du svara oå några frågor.
Har du haft nivåsystem på dina cisterner? Ja, jag har haft utrustning från Autotank. Har det varit bra? Joodå, det har väl varit ganska okay.St. Per sa att tyvärr så finns ingen plats för dig här i himmlen. Tryckte på hissknappen ned till Helvetet.
En annan dag samma vecka dog en bensinstationshandlare, innehavare av cirka 15 anläggningar. Han tog också hissen upp till St. Per i himmlen, knackade på dörren och St. Per öppnade.
Det var samma sak här att St. Per ville ställa några frågor. Har du haft något nivåsystem på dina cisterner?
Ja, det har jag haft. Jag har använt nivågivare från Wennströms. Hur har detta fungerat frågade St. Per. Jag är ganska nöjd svarade bensinhandlaren.
Tyvärr finns det ingen plats för dig här i hemmlen sa St. Per och skickade ned handlaren till Helvetet.
Konstigt nog, men samma vecka dog en annan man som både haft bensinstationer, dieselanläggningar och en liten depå. Han gjorde som de övriga, tog hissen upp till himmlen. Knackade på dörren och som vanligt kom St. Per och öppnade. Det blev samma frågor till denna man som till de andra som hade varit där tidigare i veckan. Har du haft något nivåsystem på alla dina cisterner? Mannen svarade, visst har jag det. Jag har samarbetat med mcd AB både när det gäller överfyllningsskydd, olika typer av nivåsystem, webblösningar mm.
Ja Ja Ja nu räcker det sa St. Per. Min käre vän sa St. Per. För dig finns det en plats här i himmlen för du måste ha haft ett rent Helvete nere på jorden. VÄLKOMMEN IN!
,,,,,,
Vi vill väl alla till himmlen så jag kommer att snacka med mcd om nivåsystem till dieseltanken och vattentankarna.
Nog om det just nu. Jo det är så att vi har ej diesel så att det räcker hela vägen fram till Horta. Frågan är om vi skall göra av med diesel nu eller vänta eller köra på nu och hoppas att vind kommer inom några dagar?
Just nu kör vi på men så fort vi får vind så blir det segling.
Vi har vågor, gamla dyningar som vi rullar på och ovanpå desse finns ibland små krusningar, ni vet sådan vågor som är cirka 2 mm höga. Tyvärr orkar inte den vinden föra 17 ton tunga S/Y Xavante framåt, i alla fall inte mer än 1 kn.
Nu hoppas vi alla på vind, t ex i natt. Vi har cirka 430 sjömil kvar. Dvs allt mellan 10 dagar och 3 dagar.
Hoppas på det sista.
Mer info imorgon söndag.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kommentarer
Postat av: Per

Tja,

maran gick bra kom ner under 5 tim vilket var mitt mål.

Sedan blev det champions Leauge, 3-1 till Barca över Man U. De är helt fantastiska.

För dej som är hockeykille blir det bröderna Sedin mot Boston i NHL finalen.

Tänkte på det nu när ni är mest grabbar ombord, förmodar att det blir mycketr av min och Oves delikata ravioli middag, lite avunsjuk är man efter att ah tryckt ner några goda fläskkotletter med lite glass till efterrätt.

Ni har det bra ni

jag had spart en dunk diesel så jag kunde komma i hamn annars är det väl bara att köra på så länge det är stiltje.

Good luck och hoppas det tar mer 3 dagar än 10.

P

2011-05-28 @ 23:31:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback