Snart dags för 10:e natten.

Hello again,
vi har inte så långt kvar nu, 530 nm men dessa verkar att ta tid. Svag vind rakt emot oss. Varken båt eller vi är duktiga på att kryssa. Dessa sista hundratals mn kan komma att ta tid men hellre det än den Gale vi hade under fyra dagar på vägen till Bermuda. Det var denna som gjorde att Annika definitivt hoppade av. Nu har hon nästan lovat att stå på bryggan i Horta och möta oss. Hoppas att hon inte behöver stå där för länge.......
Den 9:e natten var enkel, lite sjö och därmed lite vind. Idag växlande molnighet och fortsatt lite vind mitt i nosen. Vi provar ibland en nordlig kurs och ibland en sydlig kurs. Båda med ganska dåligt resultat.
Nu skall dett om någon dag vrida till NNO vilket innebär att vi gärna vill ligga norr om Azorerna för att sedan "surfa" ner till mållinjen. (Jag har alltid varit optimist)
Kul att få höra ifrån dig Jugge. Helt rätt, efter juli månad SKALL vi träffas. Faan ta dig och mig om inte detta blir av nu, verkligen på tiden. Annars hoppas jag att du och familjen har det bra.

Per, din varmvattenkran kan vara utsatt för ett virus. Boota om kranen samt även röret från varmvattenberedaren till kranen. Jag har själv här ombord mycket dåligt tryck när man vill ha varmvatten jämfört med när man tar kallvatten. Vet ej vad det beror på men det kanske är någon strypning i eller nära beredaren.....
Nu har inte vi så mycket varmvatten men vi får i samband med att vi startar motor och laddar batterier.

I natt gick vi 4 timmar med motor och växel i. Vi gjorde ingen fart alls i den svaga vinden och vi var i behov av att ladda. Vi sa då, lägg i växeln för tusan!!!
Tyvärr så har Marcus svårt att äta och dricka. Han mår inte illa men kan bara inte få ned föda. Han åter som en talgoxe. Tog bort hans plåster igår kväll, kanske en effekt av det eller......... Vi får se och vi hoppas att han kommer tillbaka. Jimmy och jag vill gärna att han hjälper till med passen på natten. Senaste natten slapp han sina pass. 14 timmar låg han i sin koj innan jag väckte honom.
Nu skall jag upp och hålla utkik. Jimmy sover och Marcus likaså fast klockan hos oss är endast 15.00 UTC tror jag. Solen skiner i alla fall.

Har inte hänt så mycket idag så vi återkommer imorgon igen.

Kommentarer
Postat av: Hans

Hello sailors,

Skönt att höra att ni oförtrutet nalkas delmålet Azorerna även om vinden inte är gynnsam. Den verkkar ligga på ONO i hela området kring Azorerna just nu. Synd bara att Marcus inte mår så bra. En dryg vecka i berg och dalbanan kan ta på krafterna på vem som helst.

Jag har talat med Solresor. Det är helt OK att byta ut namnet på min återresebiljett den 9 juni. Det görs på Solresors kontor i Ponta Delgada och kostar 200 kr. Huruvida det finns ytterligare någon flygstol från Azorerna kan man inte svara på från Sverige. Det kan endast Solresors personal i Ponta Delgada svara på.

Vi ser fram emot att upptäcka Azorerna några dagar innan vi träffar ses på Ponta Delgada.

Vi har bokat in oss på ett hotell med utsikt över hamnen så att vi ser när ni kommer in.

Hälsningar Eva & Hans

2011-05-27 @ 23:36:16
Postat av: Per

Tjenis,

skönt att få det lite lugnt va. Så kroppen o skallen får koppla av lite.

Även om det går lite långsamt så är det ju inte allt för långt kvar.

"boota" om ??? måste vara rörläggar fackspråk men man skall väl kunna klura ut det också så småningom.

En annan skall koja tidigt i kväll i morgon är det start i Stockholm Marathon, skall bli kul.

sen blir det en veckas semester med herrsegling till Åland.

Vi hörs,

Per

2011-05-27 @ 23:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback