Tredje dygnet avklarat.

Jag tror att det är tredje dygnet, jo vi har haft tre nätter! Senaste natten var behaglig. En squalls (vindby med regn) fick vi över oss och då ändrades vindriktningen 90° för en stund. Lite stökigt blev det i mörkret men utan problem.
Idag är det lite mulet men solen kommer igenom ibland. Vinden är okay från syd så vi går med en halv vind mot Azorerna.
Per, inte mer norr nu utan mer rakt mot mål! Nätterna är som sagt mycket fuktiga, Per du kommer ihåg hur det var 2009.
När man sitter här ute och funderar så är det mycket som far genom huvudet, varför är man här?
Stekte ägg i morse. Knäcker tre ägg och alla hamnar på varandra i "hörnet" av den runda stekpannan. Trippelägg kan man väl också äta så vad......
Det gungar och far fram och tillbaka, fast vi har inga stora vågor, gör att allt blir lite omständigt, mat, toalett, klä av och på sig..... ja allt man gör är lite bökigt snällt sagt.
Jag tror att man måste vara lite "knäpp" för att frivilligt utsätta sig för detta obekväma sätt att färdas.
Tänker ibland på min säng som står stilla där hemma. Att sitta på altanen, som också står stilla, med en drink som inte faller omkull etc...
Hörde från min kompis Ralph i Montreal att vi ligger 4:a. Det är ju bra! Vi går inte in för att kappsegla precis. Igår när det var riktigt lugnt satt Marcus och Jimmy i sittbrunnen och spelade kort. Bettan (vår autopilot) styrde.
Idag fiskar Marcus, inget napp ännu.
GPS:en som visar var vi befinner oss är en pärla. Tänk om den skulle sluta att fungera. Det känns då skönt att du Rickard hjälpte mig att ladda in sjökort i min i-pad. Hoppas dock att vi inte behöver använda denna.

Vi har letat efter golfströmmen. Har det blivit kallt hemma? Det verkar som om den inte längre finns.
Antar att den ändå finns och lite mer norr om oss.
Vår position nu kl. 14:47 UTC är: 35°45N, 57°35W. Vi gör just nu cirka 7 kn rakt mot Azorerna!!

Jimmy och Marcus såg just delfiner runt båten. Igår såg de en havssköldpadda. Det finns också fåglar som kammar havsytan, otroligt duktiga flygare. Vad gör de så här långt ut. Söker föda men vi har ej sett att de fått något. De kanske lever här ute men någon gång måste de till land, para sig och lägga ägg etc....

Nu hoppas vi att kvällen och natten blir bra. Enligt väderprognos så skall det bli bra!
PS. Jag fick en extra timme sömn av grabbarna i natt! (nu på morgonen fick de tre av mig!)
Bengt - Marcus - Jimmy

Kommentarer
Postat av: Beate

2011-05-22 @ 09:12:40
Postat av: Maria

Härligt att höra att ni tar er framåt och att alla mår bra. Mäktigt att se en havssköldpadda!



Om det är nån som inte hittat var man ser positionerna så är det här http://live.adventuretracking.com/arceurope2011.



Puss och kram

2011-05-22 @ 11:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback