Sista natten på denna etapp.

Hello, stämmningen är nu på topp. Endast 58 nm kvar så nu räknar vi med att komma till Horta mellan 04.00 och 08.00 onsdag den 1:a juni 2011. Vi seglar nog lugnt och siktar på 08.00 då också tullkontoret öppnar.
Vi har just ätit pasta igen men denna gång med tysk konservkorv.
Lite kort vila i natt, verkar inga problem, bara lite vind, som vanligt den sista veckan.
Mer info och summering imorgon.

I am sailing ---- I am sailing.....

Nu seglar vi med några knops fart, härligt.
Det blev mycket motor den senaste natten och vi var beredda på att den skulle stanna på grund av tom dieseltank men motorn bara gick och gick och vi naturligtvis mycket glada för det. Klockan 08.30 i morse fyllde vi tanken med två dunkar diesel, cirka 50 liter. Nu seglar vi med liten vind men dock seglar så det är nu helt klart att vi kommer fram till Horta i natt eller vad vi tycker är bättre, imorgon förmiddag. Vi kommer därför att segla sakta istället för att öka farten med motor. Detta är ingen kappsegling, i alla fall inte för oss!
Vi har i morse passerat den första ön i ögruppen Azorerna, Flores. Har nu cirka 80 nm till Horta.
Kommer att efter cirka 14 dagar att kännas jäää..vli..gt skönt att sätta fötterna på fast mark igen. Gå på en trevlig restaurant och äta en riktig middag utan pasta för pasta har vi nästan enbart levt på under dessa dagar.
Jag har ju också min whiskey som väntar på Sport Bar.
Totalt sett från Bermuda till Azorerna har varit en enkel resa men jag summerar lite senare, vi är faktiskt inte i hamn ännu.
För min del så gäller det att ladda upp inför nästa etapp. Jag har långt kvar på denna segling!! Det skall jag inte tänka på nu utan nu skall vi glädjas åt det vi har gjort.
Tyvärr blir det kallare och kallare. Tur att vi köpte riktiga seglar jackor med byxor i Florida. Dessa har vi använt på nätterna och framöver kanske det också blir på dagarna. Hoppas på en härlig svensk sommar i juli.

Per, du har navigerat fel. Vad gör du i Nynäshamn? Du skulle ju till Åland. Var det så hårt väder att du fick vända och söka nödhamn eller? Jag har just ätit en hård macka, den sista vi hade kvar, med Per´s röra. Mycket gott!
Nu blir det ingen mer sådan på en vecka eller två, äggen är slut, likaså mjukt bröd etc....

Vi har redan hissat den gula flaggan, som förr i tiden skulle visa att man hade pest ombord men idag betyder att vi har ej tullat in i landet som vi befinner oss i. Intullning sker imorgon fm, hoppas vi i alla fall. Då blir det också att fylla på våra nästan tomma dieseltankar, kanske 400 liter, vi får väl se.
Nästa lilla rapport sker från hamnen i Horta, Azores.
Lev väl!

Vi ligger nästan stilla.

Idag har vi inte kommit långt. Gick motor stora delar av natten som var och idag har vi försökt att segla men det är svårt. Seglen slår fram och tillbaka i gammal dyning. Satte upp Gennacker och då kom vi upp i kanske 2 kn. Inte den heller kunde hålla sig fylld i båtens gugningar. Tog ned efter några timmar.
Vi har spelat kort i sittbrunnen och driver nästan bara.
Vi tänker strax starta motor igen och se hur långt vi kommer med det som finns i huvudtanken. Vi vill komma så nära Horta att vi vet att våra extra dieseldunkar räcker ända fram men dit är det nog 70 nm.

Vi har mat, dricka etc så egentligen har vi inget att klaga på. Vi kan lika gärna sitta här som att sitta i en solstol i Horta men nu när vi nästan är framme så vill vi komma fram!
Luftfläkten till motorutrymmet har gått sönder men det verkar som om att motorn kan leva, utan att bli för varm, utan denna. Kollade oljan i motor och spännde fläktremmen.
Nu har vi mer eller mindre varit utan riktig vind i över en vecka!
Det ser ut att fortsätta på detta vis i alla fall flera dagar framåt.
Vi får se vad som händer men  de sista 230 nm verkar ta mycket lång tid.

Per, du får det bättre på Ålands Hav men kanske inte lika varmt som vi har det.
Beundrar fortfarande dig som sprang Sthlm Marathon! Förstår att du är lite stel. Jag skulle inte kunna gå på flera veckor. Jag skulle heller aldrig komma imål. Ungefär som vi har det nu, inte komma fram.
Natten som var var som sagt väldigt lugn och denna natt vi har framför oss kommer att bli lika som igår natt.
,,,,,,,,,,,,,,,

Stiltje = ingen vind alls

Har aldrig sett ett hav så stilla och blankt. Visst finns det vågor, gammla dyningar från den tiden det blåste.
Jag vill just nu bara kommentera ditt inlägg Per.
Mycket bra gjort att göra Sthlm Maraton under 5 tim!! Bra jobbat!!! Du har ju långa ben och behöver kanske inte ta så många löpsteg som en annan hade behövt..... Skojar bara, jag hade inte klarat av det du har gjort!

Vi har tagit beslutet att köra på tills huvudtanken helt enkelt tar slut. Vi vet ju inte hur mycket vi har i den....
Sedan har vi cirka 100 liter i dunkar. Enligt våra kalkyler så räcker inte detta till Horta men det kommer troligtvis att räcka till den första ön i Azorerna. Dit har vi cirka 200nm och sedan är det 125 nm ytterligare till Horta. Vi passerar den första ön och har vi ej fått någon vind dit då går vi in där och tankar upp diesel. En sådan där Formel 1 tankning du vet.
Vi har ännu ej haft någon Raviolimiddag men vi har nu två gånger gjort vad jag kallar Per´s blandning. Vi gillar den alla och receptet är från dig, tonfisk, kokt hackat ägg, majonäs och hackad lök. Lite svart peppar tar vi också i. Detta var bl a dagens frukost kombinerad med lunch.

Vi har ännu ej fått dagens väderrapport så återkommer till kvällen.

Nu närmar sig den 11:e natten

Natten närmar sig men vi närmar oss väldigt sakta Azorerna. Ett högtryck har parkerat vid Azorerna och väster ut, dvs där vi befinner oss. Vi har det bekvämt, lugnt och skönt. Vi saknar dock två saker, vind och diesel.
Vi seglade hela förmiddagen och delar av eftermiddagen, inte fort men vi gick framåt. När vi var nere på under 2 kn då blev det gjutjärnsgenuan, motor.
Enl. de väderprognoser vi fått via ARC så skall det blåsa något men här blåser i princip inget alls. I det område som vi förhoppningsvis kommer till skall det lilla som blåser komma från NNO vilket skulle passa oss som ligger så långt norr ut. Vi går just nu motor med 1.600 varv, lågt varv för att spara diesel. Vi gör nu 5 kn och det är ju rena racerfarten jämfört med tidigare.
Vi har räknat och räkinat på antal gångtimmar vi har, en förbrukning på 4 liter per timme. Tanken rymmer 350 liter tror vi samt vi har några extra dunkar oå däck.
Vi borde ha en nivåmätare i dieseltanken!
I över 35 år har jag jobbat och slitit med att övertyga alla tank och cisterninnehavare att de absolut skall installera ett nivåmätningssystem på sina burkar. Nu fattar jag att denna arbetsuppgift som jag har haft verkligen har varit och är helt rätt. När vi kommer hem så skall det bli ett nivåsystem i dieseltanken. Passar då även på att installera ett nivåsystem i färskvattentankarna. "Skomakarens barn .... trasiga skor..." Känns i alla fall bra min övertygelse om nyttan av ett nivåsystem verkligen finns där!

Kom att tänka på följande lilla händelse.
En depåinnehavare men många cisterner dog. Naturligtvis tog han hissen upp till Saint Per i himmelen. Knackade på och St Per öppnade och sa. Innan jag släpper in dig här så måste du svara oå några frågor.
Har du haft nivåsystem på dina cisterner? Ja, jag har haft utrustning från Autotank. Har det varit bra? Joodå, det har väl varit ganska okay.St. Per sa att tyvärr så finns ingen plats för dig här i himmlen. Tryckte på hissknappen ned till Helvetet.
En annan dag samma vecka dog en bensinstationshandlare, innehavare av cirka 15 anläggningar. Han tog också hissen upp till St. Per i himmlen, knackade på dörren och St. Per öppnade.
Det var samma sak här att St. Per ville ställa några frågor. Har du haft något nivåsystem på dina cisterner?
Ja, det har jag haft. Jag har använt nivågivare från Wennströms. Hur har detta fungerat frågade St. Per. Jag är ganska nöjd svarade bensinhandlaren.
Tyvärr finns det ingen plats för dig här i hemmlen sa St. Per och skickade ned handlaren till Helvetet.
Konstigt nog, men samma vecka dog en annan man som både haft bensinstationer, dieselanläggningar och en liten depå. Han gjorde som de övriga, tog hissen upp till himmlen. Knackade på dörren och som vanligt kom St. Per och öppnade. Det blev samma frågor till denna man som till de andra som hade varit där tidigare i veckan. Har du haft något nivåsystem på alla dina cisterner? Mannen svarade, visst har jag det. Jag har samarbetat med mcd AB både när det gäller överfyllningsskydd, olika typer av nivåsystem, webblösningar mm.
Ja Ja Ja nu räcker det sa St. Per. Min käre vän sa St. Per. För dig finns det en plats här i himmlen för du måste ha haft ett rent Helvete nere på jorden. VÄLKOMMEN IN!
,,,,,,
Vi vill väl alla till himmlen så jag kommer att snacka med mcd om nivåsystem till dieseltanken och vattentankarna.
Nog om det just nu. Jo det är så att vi har ej diesel så att det räcker hela vägen fram till Horta. Frågan är om vi skall göra av med diesel nu eller vänta eller köra på nu och hoppas att vind kommer inom några dagar?
Just nu kör vi på men så fort vi får vind så blir det segling.
Vi har vågor, gamla dyningar som vi rullar på och ovanpå desse finns ibland små krusningar, ni vet sådan vågor som är cirka 2 mm höga. Tyvärr orkar inte den vinden föra 17 ton tunga S/Y Xavante framåt, i alla fall inte mer än 1 kn.
Nu hoppas vi alla på vind, t ex i natt. Vi har cirka 430 sjömil kvar. Dvs allt mellan 10 dagar och 3 dagar.
Hoppas på det sista.
Mer info imorgon söndag.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Snart dags för 10:e natten.

Hello again,
vi har inte så långt kvar nu, 530 nm men dessa verkar att ta tid. Svag vind rakt emot oss. Varken båt eller vi är duktiga på att kryssa. Dessa sista hundratals mn kan komma att ta tid men hellre det än den Gale vi hade under fyra dagar på vägen till Bermuda. Det var denna som gjorde att Annika definitivt hoppade av. Nu har hon nästan lovat att stå på bryggan i Horta och möta oss. Hoppas att hon inte behöver stå där för länge.......
Den 9:e natten var enkel, lite sjö och därmed lite vind. Idag växlande molnighet och fortsatt lite vind mitt i nosen. Vi provar ibland en nordlig kurs och ibland en sydlig kurs. Båda med ganska dåligt resultat.
Nu skall dett om någon dag vrida till NNO vilket innebär att vi gärna vill ligga norr om Azorerna för att sedan "surfa" ner till mållinjen. (Jag har alltid varit optimist)
Kul att få höra ifrån dig Jugge. Helt rätt, efter juli månad SKALL vi träffas. Faan ta dig och mig om inte detta blir av nu, verkligen på tiden. Annars hoppas jag att du och familjen har det bra.

Per, din varmvattenkran kan vara utsatt för ett virus. Boota om kranen samt även röret från varmvattenberedaren till kranen. Jag har själv här ombord mycket dåligt tryck när man vill ha varmvatten jämfört med när man tar kallvatten. Vet ej vad det beror på men det kanske är någon strypning i eller nära beredaren.....
Nu har inte vi så mycket varmvatten men vi får i samband med att vi startar motor och laddar batterier.

I natt gick vi 4 timmar med motor och växel i. Vi gjorde ingen fart alls i den svaga vinden och vi var i behov av att ladda. Vi sa då, lägg i växeln för tusan!!!
Tyvärr så har Marcus svårt att äta och dricka. Han mår inte illa men kan bara inte få ned föda. Han åter som en talgoxe. Tog bort hans plåster igår kväll, kanske en effekt av det eller......... Vi får se och vi hoppas att han kommer tillbaka. Jimmy och jag vill gärna att han hjälper till med passen på natten. Senaste natten slapp han sina pass. 14 timmar låg han i sin koj innan jag väckte honom.
Nu skall jag upp och hålla utkik. Jimmy sover och Marcus likaså fast klockan hos oss är endast 15.00 UTC tror jag. Solen skiner i alla fall.

Har inte hänt så mycket idag så vi återkommer imorgon igen.

Idag är det den 26:e maj och Maria fyller gammal-år

Har tappat räkningen på antal nätter, kan det vara den sjunde tro?
Senaste dygnet har löpt på som det skall. Natten var så behaglig en natt kan vara i en segelbåt på Atlanten.
Dagen har också varit mycket bra, sol och vind men vi har fått en sak emot oss, VINDEN. Det vrider över mer och mer till öst vilket innebär att vi får vinden i nosen, inte bra. Det kan betyda att vi får kanske två dagar till på havet. Okay om vädret är som idag, bara inte min whiskey dunstar bort på Peter´s bar i Horta.
Som sagt en bra seglar dag, delfiner kommer till båten flera ggr per dag. Det är härligt att se dem så nära, man blir glad.
I början hade vi mycket flygfisk men de har försvunnit helt. Appropå fisk, vår fiskare Marcus har ännu inte fått fisk. Vi släpar draget men det är inte ofta han kollar det.
Marie, trevligt att höra ifrån dig. Det låter som om du trivs i lokalen. Hoppas att det också går bra! Ser fram emot en drink på din altan i slutet av juli.
Ralph, tack för ditt positiva tänkande. Den som behöver bli lite mer positiv ombord är Marcus, han längtar verkligen att få komma fram och framför allt att komma hem till Jeanette.
Ove, du är också alltid så positiv, vilket jag verkligen gillar. Det var mycket trevligt att höra ifrån dig. När man väl är hemma så kan vi ta en golfrunda och ett par pilsner!

Att segla på natten utan vindinstrument är lite jobbigt, det blir ficklampa upp på Vindex. Nu har jag uppfunnit en ny liten båtpryl. En LED lampa med solcell och fotocell. Allt ingjutet i en liten plascylinder, en cm hög och diameter som en krona. Självhäftande tejp på undersidan. Helst utan batteri men måste man lagra solenergien till ett batteri så skall även detta vara ingjutet. Går något sönder så skaffar man sig en ny.
Denna Vindexlampa kommer att automatiskt tändas vid mörker och släckas när det blir ljust.
Den skall kosta 99,- kronor i butiken. Klart!!! Vad sägs, en strålande idé tycker i alla fall jag.

Solen är fortfarande uppe och vi seglar nordost. Vriden vinden mer så kanske det blir att göra ett slag i natt eller imorgon. Saatan att det blir kryss på slutet. Nu är det ju inte så jobbigt precis, kanske ett slag per dygn eller så.
Sjömannen ber inte om medvind - Han lär sig segla.
Nu har vi snart laddat batterier i tre timmar så de skall hålla hela natten.
Ha de, vi hörs imorgon. 

En ny natt väntar

Den båt som vi kom ikapp var från Spanien. Vi talade med dem på VHF. De var också på väg till Azorerna.
De hade lämnat Bermuda samma dag som oss men de är ej med i ARC.
Såg tidigare också ett handelsfartyg, det andra på hela resan.
Det har varit mulet hela dagen och för en stund sedan kom lite regn igen och det ser ut att komma mer där framme, svart på himlen....
Det blåser ganska bra så vi har nu inför natten revad stor och genua. Har försökt att sova när killarna styrde men denna gång gick det inte så bra och strax skall jag ta över. Vi har laddat batterierna med tre timmars motorgång utan växel i.
Hans, Jimmy kan vara intresserad av din återresa den 9:e. Vänligen ta reda på vad det skulle innebära, kosta etc och vilka uppgifter som du behöver om Jimmy. Vänligen kolla samtidigt om det finns ytterligare en ledig flygstol på det planet och vad det skulle kosta.
Ser fram emot att höra ifrån dig.
Hans, är du riktigt säker på att du verkligen fram emot att vara med från Azorerna till England. Det är en lång sträcka det också och jag lovar dig att denna typ av segling är milsvidder från skärgårdssegling i Sverige.

Har inget speciellt mer att rapportera just nu utan nu hoppas vi att natten blir bra. Nätterna är jobbigast. Ser att klockan just nu är 24.00 i Sverige. Detta innebär att nu fyller Maria, min äldsta dotter 30 år!!!! Hon säger att hon fyller gammal, vad fyller då jag i september?  GRATTIS Maria. Ringer dig imorgon kväll.
Nu skall jag upp i sittbrunnen.

Nu är vi på gång igen

Regnet har slutat och vi har fått vind igen. Vi var tvugna att i igår använda motor i hela 12 timmar, tyvärr bara med fart 5 kn då vi inte kan gå fortare utan turbofunktion i motorn.
Just nu håller vi på att komma ikapp en segelbåt, vet inte vilken ännu.
Allt är väl med oss och nu när vi har gått mer än halva vägen så känns det också lite lättare.
Här om dagen frågade jag Marcus, skulle du hellre vara på jobbet än att vara här? Hans svar kom direkt JA.

För att man skall trivas måste man nog vara lite speciell och inte ha något emot att det inte är så bra, kanske t o m gilla det. Att tycka att utedass på landet är lite okay även på vintern. Att tycka det är kul att åka fritt fall på Gröna Lund och utan tvekan hoppa in i den häftigaste berg och dalbanan i Las Vegas. Inte ha något emot att bila Sthlm - Göteborg t o r samma dag i en gammal Nissan King Cab fast man inte behöver det egentligen..... osv....

Nu blir det inte mera just nu, batteri i dator snart slut och snart skall vi passera en båt. Det vill jag inte missa. Laddar ikväll i samband med att vi startar motor och laddar båtens batterier.
PS. Ingen fisk!!!

Regn och åter regn

Hej,
skriver lite tidigare än vanligt, snart skall jag ta ett pass.
Igår eftermiddag, hela natten och nu hela morgonen har det regnat och regnat. Det har vräkt ned vatten i princip hela tiden. Vinden är bortblåst (haaa). Har nu gått med motor cirka 9 timmar. Vi har också haft lite motström.
Allt är blött, våra gamla sittbrunnskuddar väger minst 6 kg styck osv........
Det positiva är att båten verkligen har blivit spolad av sötvatten, dvs allt salt är borta samt vi har inga vågor.

Nu måste vi få vind! Vi kan inte gå med motor för då har vi ingen diesel kvar till andra halvan!
Vår väderprognås såg inte alls ut så här. Vi skulle få ganska bra vind från SSE och Syd. Vi får se efter kl. 12.00 vad den nya prognosen säger.
Annika, i början tyckte jag att det var synd att du inte fick uppleva denna segling men nu så är jag glad för att du flög hem, för din skull alltså. Detta är inget som man har längtat efter.
Nu skall jag upp på vakt och se vad jag kan göra åt saken.
Återkommer senare.

Femte dygnet.

Roligt att få lite kommentarer på bloggen. Raphs tekniska förklaringar är nog bra men själv är jag rörmokare.
Just nu laddarvi med dieselmotorn.
Eftermiddagen igår blev en bra segling, vinden ökade något för att sedan när det blev mörkt öka ytterliggare.
Grabbarna kom upp över 10 kn men då var det hög tid att sänka farten, reva segel. Hade det gällt gulmedaljen i ett OS eller 5 milj. USD till vinnaren så hade vi bara kört på men nu är det inte så. Safe Sailing är vad som skall gälla. Vi vill att grejorna skall hålla.
Natten blerv ganska jobbig. Vid 4-tiden (UST som vi lever i. Två timmar efter svensk sommartid) började det avta menden besvärliga sjön var naturligtvis kvar.
Morgonen var hyfsad men nu med för lite vind och dålig fart ej heller någon medström att tala om.
Mitt på dagen närmade sig en kraftig molnfront och det började regna ordentligt och det gör det fortfarande samt vi ser ingen ljusning på himlen. Vinden är också mycket svag så nu går det sakta sakta.....

Grabbarna körde 6 timmar i natt. Tack för det men tyvärr var det svårt att sova och 17 ton S/Y Xavante for omkring som en barkbåt i Ångermanälven efter att man öppnat kraftverksportarna.
Imorse när jag satt mitt långa pass så kom det många delfiner vid tre olika tillfällen. Hade nog dem minst en timme runt båten. Trevligt och kul!
När delfiner är i vattnet runt oss så finns det också några fåglar. En ser ut som en tärna men stor som en fiskmås. Brun på ovansidan och vit kropp samt brun "keps". Den andra fågeln ser ut och flyger som en svala men den är dubbelt så stor. Färg svart eller mörk brun. Vad är det för fåglar? Johnny, du som är fågelskådare kan nog svara.
Själv var jag lite fågelskådare när jag var ung. Kom att tänka på Stig Grybes anekdot som fågelskådare. Han tyckte fåglar var mycket bättre än tjejer. Så intresserad av fåglar blev aldrig jag.

Vi är inte halvvägs ännu men när vi kommer dit får vi fira på något sätt. När vi kommer fram skall vi gå på The Sailors Bar. Det heter visst Peter´s bar. Då blir det en whisky, ingen liten 4:a utan en riktig jävel. Det ser jag fram emot!
Nu känns det långt dit men man kan väl få drömma lite.......
Igår åt vi köttfärs med spagetti. Det var sista färska maten! Annika gjorde den sista kvällen. Tack för det Annika! Din köttfärs smakade som vanligt mycket bra!
Fiskaren Marcus har mer eller mindre givit upp. Vi släpar fortfarande på draget men han kollar det inte så ofta längre.
Det fortsätter att regna och vi gör endast 4 kn. Allt är fuktigt eller blött! Senare ikväll steker vi några korvar och hoppas att korvbrödet som vi köpte på Bermuda är ok.
Nu skall jag vila. Marcus och Jimmy sitter uppe i regnet. De sa just att de ser inget slut på regnet. Hoppas att det har gått över när det blir min tur...!!
Alla mår bra ombord. Det är viktigast!
Hoppas nu att kvällen och natten blir bättre än igår.
,,,,,,,,,,,,,,,,,


Fjärde dygnet.

Idag är det den 22 maj 2011. Klockan just nu UTC är 13.20.
Det senaste dygnet har varit perfekt! Ett tag hittade vi golfströmmen. Med ganska svag vind gjorde vi i natt t ex 4,9 kn och FÖG (fart över grund) var 7,1 kn. Det är lycka.
Igår eftermiddag försvann alla moln och vinden svag men okay från syd. Det var som att segla på Ingaröfjärden en sommardag men ta bort alla öar. fastland och båtar. Små vågor kanske bara ½-meter och med en fart FÖG på ibland upp till 8,5kn.
Natten var lika behaglig men med mindre vind. Nu mitt på dagen så har vinden ökat något igen, vågorna något större, 1 meter kanske och vi gör drygt 7 kn men mindre ström än tidigare.
Kollade för en stund sedan vår position, inte så illa utan ganska bra tycker vi ombord.

Igår kväll såg Marcus och Jimmy en val som var endast 5 - 10 meter akter om båten. Tyvärr så missade jag den. Jag hoppas på att få se val på denna resa. Har aldrig gjort det tidigare och detta är nog sista chansen för min del.
Den stjärnklara natten bjöd också på många stjärnfall, häftigt!
I natt tog grabbarna ett långt pass, de lät mig sova hela sex timmar. Trevliga killar tycker jag! De fick som tack ett långt sovpass av mig.
I morse tog jag fram vår bensindrivna generator som vi köpte i USA. Tänkte att vi laddar batterierna med denna, detta för att spara diesel. Satte den i sittbrunnen tillsammans med omvandlaren 110/220 volt, ett paket på tillsammans över 50 kg. Kopplade in elkontakten till landströmskontakten och drog igång generatorn.
Den startade direkt men när jag sedan startade batteriladdaren och ville generatorn "gå på knäna".
När vi laddar med dieselmotorn så sker de i början med hela 65A för att efter någon timme minska till 40A och en timme ytterligare 20A.
Vår bensindrivna generator är på 2000W och orkar inte. Den gick upp och ned i varv och verkligen försökte och visst fick vi in laddning men efter en timme så blev den nog för varm och löste ur. Transformatorn/omvandlaren var också ganska varm.
Någon som vet, det skadar väl inte att låta den köra så länge den orkar? Det borde inte vara någon fara men nu när jag säger det så låter det som om "Snillen spekulerar" och jag är långt ifrån ett snille mer lik en idiot (som bl a befinner sig här) men förresten, många snillen har blivit idioter........ nog om detta.

Marcus säger att det finns ingen fisk i Atlanten. Det betyder att han har inte fått någon ännu. För min del spelar det inte så stor roll för det blir jag som får rensa och ta hand om den.....

Vår väderprognos för kommande dygn ser bra ut.
Har ni vädertips, prognoser för vårt närområde så får ni gärna delge oss information. Tror ni att vi borde gå mer norr för att hitta den riktiga golfströmmen vore bra.......
All information tas emot med stor glädje! Skriv på bloggen eller e-post till [email protected]

Nu hoppas vi att detta dygn blir lika bra som förra!
,,,,,,,,,,,,

Tredje dygnet avklarat.

Jag tror att det är tredje dygnet, jo vi har haft tre nätter! Senaste natten var behaglig. En squalls (vindby med regn) fick vi över oss och då ändrades vindriktningen 90° för en stund. Lite stökigt blev det i mörkret men utan problem.
Idag är det lite mulet men solen kommer igenom ibland. Vinden är okay från syd så vi går med en halv vind mot Azorerna.
Per, inte mer norr nu utan mer rakt mot mål! Nätterna är som sagt mycket fuktiga, Per du kommer ihåg hur det var 2009.
När man sitter här ute och funderar så är det mycket som far genom huvudet, varför är man här?
Stekte ägg i morse. Knäcker tre ägg och alla hamnar på varandra i "hörnet" av den runda stekpannan. Trippelägg kan man väl också äta så vad......
Det gungar och far fram och tillbaka, fast vi har inga stora vågor, gör att allt blir lite omständigt, mat, toalett, klä av och på sig..... ja allt man gör är lite bökigt snällt sagt.
Jag tror att man måste vara lite "knäpp" för att frivilligt utsätta sig för detta obekväma sätt att färdas.
Tänker ibland på min säng som står stilla där hemma. Att sitta på altanen, som också står stilla, med en drink som inte faller omkull etc...
Hörde från min kompis Ralph i Montreal att vi ligger 4:a. Det är ju bra! Vi går inte in för att kappsegla precis. Igår när det var riktigt lugnt satt Marcus och Jimmy i sittbrunnen och spelade kort. Bettan (vår autopilot) styrde.
Idag fiskar Marcus, inget napp ännu.
GPS:en som visar var vi befinner oss är en pärla. Tänk om den skulle sluta att fungera. Det känns då skönt att du Rickard hjälpte mig att ladda in sjökort i min i-pad. Hoppas dock att vi inte behöver använda denna.

Vi har letat efter golfströmmen. Har det blivit kallt hemma? Det verkar som om den inte längre finns.
Antar att den ändå finns och lite mer norr om oss.
Vår position nu kl. 14:47 UTC är: 35°45N, 57°35W. Vi gör just nu cirka 7 kn rakt mot Azorerna!!

Jimmy och Marcus såg just delfiner runt båten. Igår såg de en havssköldpadda. Det finns också fåglar som kammar havsytan, otroligt duktiga flygare. Vad gör de så här långt ut. Söker föda men vi har ej sett att de fått något. De kanske lever här ute men någon gång måste de till land, para sig och lägga ägg etc....

Nu hoppas vi att kvällen och natten blir bra. Enligt väderprognos så skall det bli bra!
PS. Jag fick en extra timme sömn av grabbarna i natt! (nu på morgonen fick de tre av mig!)
Bengt - Marcus - Jimmy

Andra dygnet avklarat.

Två dygn redan. Tiden går fort ibland.
Natten började med hyfsad vind och så där 6 - 6,5 kn men på sennatten och morgonen var det mycket svag vind. Vi gjorde runt 3 kn och det är ganska frustrerande. Nu har vi dock fått vind igen, inte mycket men vi gör runt 6 kn vilket är ganska behagligt. Inga stora vågor och inget stänk. Vi har dock en styrbords bidevind och vi önskar att vinden vrider lite mer till syd, vilket den kanske skall göra........

Varje natt skall det hända något. Första natten hade fullt med vatten i Marcus hytt, babord akterhytt. Vi kom på att det var toaletten som släppte in vatten. Vi borde naturligtvis ha stängt den innan start..... Det inte huvudet har får kroppen lida.....
Senaste natten såg vi att grön lanterna inte lös alls och den röda ganska svagt. Vi skall nu i eftermiddag försöka att fixa detta.
I övrigt skiner solen och allt är bra ombord. Denna gång ingen sjösjuka, ännu i alla fall. Jimmy och Marcus tog plåster innan start. De skall idag byta till nytt.
Det blir lite si och så med maten men ännu så länge har vi färdiglagad mat att ta av. Igår kväll värmde vi våra portioner och åt gemensamt. Idag har grabbarna ätit mackor med skinka och jag skall nu också ta något enkelt, en yougert och macka.
Visst är det lite tufft med att bara vara tre ombord. Har vi snällt väder, som nu, så är det okay. Det blir jobbigare när vi får hårdare väder.
Marcus och Jimmy har 4-timmars pass och jag ensam kör 3 timmar. I natt satt jag fyra timmar och tänkte att de kanske ger mig en extra timme sömn men det fick jag inte. Satt också hela 2 timmar längre i morse vilket jag verkligen har påpekat för pojkarna. Vi får se om det funkade..... troligtvis inte ??
Blir det hårdare väder så kommer vi att ändra vaktschemat.

Man sover när man inte har vakten eller så sitter vi och snackar, pysslar med olika saker etc. Jag tycker att dagarna går snabbt. När man sover på natten och blir väckt för att det är min tur..... inte så kul. Nätterna är väldigt fuktiga så man måste klä sig ordentligt för att inte bli blöt.

Fortsätter resan så här enkelt så är det bara att tacka och ta emot. Det är dock många dygn kvar. S/Y Xavante är nu 21 år gammal. Ingen ålder på en kvinna så hon bör hålla sig okay men man vet aldrig.

Nu skall det bli en frukostmacka, klockan är eftermiddag men vad spelar klockan för roll här ute.
Meddelande till Jimmys förädrar: Jimmy har varit i kontakt med sin skola. Detta den 18:e maj.
Ha en trevlig helg. Hörde från Rickard att det är fredag idag.
Lev väl!

Snart är första dygnet avklarat.

Igår, den 18:e maj startade vi klockan 13.00 lokal tid. Vi kom iväg mycket bra, 3 av 18, vad nu det skall spela för roll men ändå en positiv känsla.
Vi hade bra vind hela eftermiddagen och halva natten. Nu har vinden avtagit och det faktiskt så att vi skulle vilja ha lite mer vind och lite mer från syd.
Vi går på en styrbords bidevind och önskar som sagt lite mer öppen vind.
Just nu kl. 10.30 UTC befinner vi oss 33°50N, 62°47W. Kursen är cirka 40°.
Allt är väl ombord!

Nu kastar vi snart loss igen.

Det är tisdag kväll den 17:e maj och imorgon kl. 13.00 går starten för nästa etapp, Bermuda - Azorerna.
Tyvärr tar Annika flyget imorgonbitti men hon ansluter igen på Azorerna.
Nu är vi bara tre men det blir nog bra. Vädret ser i alla fall bra ut nu i början men vi kommer att vara ute på Atlanten i cirka 14 dagar så det kommer att ske variationer så klart.........
Autopiloten är lagad, hydraulcylindern hade släppt från roderarmen så den låg och jobbade helt i "luften".
Håller med dig Per, Autopiloten är viktig och speciellt nu när vi bara är tre ombord.

Vi är nu laddade, både mentalt och med vatten, mat och positivt tänkande.
Vi har fått en automatisk Tracker som lämnar vår position var fjärde timme. Det går alltså att följa oss på www.worldcruising.com och inte bara oss utan även de andra båtarna.
Vi hade för ett tag sedan Skippers Meeting och allt är klart för att lämna Bermuda. Nu är det en middag och sömn som gäller.
Om nu vädret blir bra så skall jag försöka att hålla bloggen uppdaterad.
Azorerna nästa, kanske den 1:a juni!!!
Lev väl!
Bengt med Crew på S/Y Xavante.

Bermuda

Hej igen,
förlåt att vi inte har skrivit på ett tag men pga bl a dåligt väder, illamående och kanske lite slöhet så var det ett tag sedan.
Jo, vi är nu på Bermuda. Vi kom fram på lördagsmorgonen, detta efter fyra ganska jobbiga dygn. Det var inte bara vi som tyckete att de hade varit jobbiga. De vi har talat med har samma uppfattning.
För vår del, med endast tre personer ombord, varav två sjösjuka, så gällde det att bara lösa det hela. Sjön var besvärlig, höga vågor, kanske 6 - 7 meter i en riktning och bland dessa vågor ytterligare vågor på 3 meter så blev sjön svår. Nu fungerar tyvärr inte vår vindmätare men man har sagt att var cirka dryga 20 meter/sek och mer i byarna. Fyra dygn i detta väder tar på vem som helst.
Inget gick sönder på båten vilket vi är otroligt glada för....... Det blev lite sömn och mycket lite att äta. Innan hade vi haft stor glädje av autopiloten men den slutade att fungera (en sak gick ju sönder i alla fall) så det bev som vanligt handstyrning.
Vi har nu asnlutet till de andra båtarna som skall till Azorerna. Som vanligt är det trevlikgt segelsällskap att tala med och utbyta erfarenheter.
Vi kom alltså in lördag morgon, efter att seglat lugnt och säkert, för att få komma in när det blev ljust.
Nu börjar vi ladda våra egna batterier igen. Idag söndag besökte vi Bermuda Radio. 'De har hand om all sjöfart runt ön. Detta var ett mycket trevligt och intressant besök.
George Town är en liten mysig by. På hela Bermuda bor totalt cirka 65.000 personer.
Vi hade idag också en säkerhetsbesiktning på båten. Det gick bra med några små undag som vi skall rätta till.

Vi har redan börjat att förbereda oss inför nästa etapp som startar på onsdag.
Diesel är uppfyllt och vi har gjort en att göra lista. Att göra listan blir aldrig utförd tioll 100%, så är det bara när man har segelbåt.
Imorgon, måndag, skall vi har arbetardag, att göra-listan är ganska lång.
Tisdag blir det att komplettera med färsk mat, checka ut i tullen etc för att sedan kasta loss på onsdag.

Jimmy har anslutet som ny crew. Han fick en natt på hotell på grund av att vi var sena men nu bor han på båten.
Annika sa tidigare att hon flyger från Bermuda. Vi får se om det blir så. Igår var det helt säkert men idag bara till 90%.......
Marcus vill också helst flyga men tyvärr det fungerar inte. Vi behöver honom ombord.
Hoppas att kunna ladda upp några bilder innan vi lämnar Bermuda.

Allt är nu väl med oss även om vi för någon dag sedan var lite utpumpade....... så är nu allt som vanligt igen.

Annika - Bengt - Marcus - Jimmy

Tänker aldrig klaga mer.

Dagen den 10:e maj hade vi fin segling så också natten till onsdag den 11:e.
Nu har vi däremot fått vind och vågor så det räcler mer än väl. Har sett mycket förr men tror att detta slår rekord.
Vi gjorde en del distans igår och natten som var. Vår position är just nu kl.17.50 svensk tid 30°12N, 72°10W.

Nu har vi kraftigt revad genua och stor. Har cirka 400 distans, tre dygn.....2½ ...
Tack Rickard för din info om att små båtar ej kommer in i Bermuda, det skall bli mindre vågor och blåst på lördag, söndag. Det blir väl när vi kommer dit.
Skall det vara så här i ytterligare tre dygn..... det blir jäävligt jobbigt!
I övrigt allt bra. Skulle ju inte klaga.
Bengt med Crew

Inte ens halvvägs!

Hej,
nu har vi varit ute i tre dygn sedan vi lämnade Fort Lauderdale och vi har inte kommit halvvägs, kanske 1/3-del. Det är besvärlig/svår vind om det nu finns någon. Samtidigt så lurar en storm norr om oss och den försöker vi att undvika. Fick en regnskur med ganska kraftig vind igårkväll. Havet blev som en vattenkokande pool och sedan försvann vinden men den "vattenkokande poolen" bestod ett par timmar, omöjligt att segla i......
Som sagt vi kommer sakta framåt, startar motorn ibland men här måste vi vara sparsamma med vår diesel ombord.
Jimmy, vår nya gast som kommer till Bermuda den 12:e lär få vänta ett eller ett par dygn på sitt skepp.
I övrigt så har vi det bra. Mest skiner solen. Vi äter god mat men inte så mycket (det är bra).
Om vi också skulle kunna få lite mer vind och då gärna ej NO så vore det ännu bättre. Vi saknar fart i båten men det kommer!
Marcus har ännu ej fått någon fisk. Vi ser flygfisk och igår var det massor av delfiner som hoppade och simmade cirka 100 m från båten.
Vår position ca 17.30 den 10:e maj (lokal tid) är N29°18,8  W75°00,1
Lev väl!

Fiske utan napp.


Mer vind

Det står i båten "Sjömannen ber inte om medvind. Han lär sig segla" Det är helt okay men vad gör man när det inte finns någon vind alls? Jo, man startar motorn och det gjorde vi kl 21.00 igår lördagkväll. Just nu är det söndag 8:e maj kl 12.00 lokal tid och vi går fortfarande med motor, endast 1500 rpm och max 5 kn. Hur länge skall kan vi göra detta? Diesel räcker inte hela vägen. Hoppas på vind. Hörde att det var väldigt mycket vind på andra sidan Bermuda. Det vill vi heller inte ha.......
Det är nu precis ett dygn sedan vi hade broöppning ut från Fort Lauderdale. Detta dygn har fungerat utan några missöden. Tyvärr så har vi inget fungerande vindinstrument och utan vindriktningsinformation på natten är det ficklampa och windex som gäller.
Har också fått igång en toalett igen så nu är det bara en som inte fungerar.
Vi kör någon timme till sedan måste vi nog se till att spara på diesel. Kommer det vind senare, måndag, tisdag eller så? Har ni någon bra info, meddela gärna. Vår position just nu är N28 11,66 , W79 02,15
Lev väl!

Till Fort Lauderdale med vissa besvär.

Hej,
jaha ja, nu har det alltså börjat, från västra Florida till Sverige. Första etappen från Cape Coral till Fort Lauderdale.
Vi lämnade vår hamn i Cape Coral på eftermiddagen, en dag försenad p.g.a. gasolflaska samt dieselmotorservice för över 3.660 USD.
Efter en timme började motorn att gå ned i varv men komma tillbaka. Till saken hör att vi max kan använda "halva motorns styrka" (turbon fungerar ej).
Vi sätter segel efter ett par timmars motorgång men storen har fastnat i masten. Marcus hissas upp för att få ut seglet från masten. Det ordnar sig snabbt.
Vi seglar en stund men det blåser lite så vi går med motor ett par timmar. Det är vår första natt. Plötsligt så stannar motorn och vi får inte igång den. Det blir segling.
Kommer fram till att motorn får inte diesel. Kan vara stopp i bränsleledning, filter etc.
Vi tar en av våra dieseldunkar, hittar lite slang, ansluter dessa direkt till motorn. Hon startar igen. Nu är det redan andra dagen och vinden är emot oss så vi tuffar på med både segel och motor. Nu förstår vi att vår extra diesel inte kommer att räcka. Vi måste få upp diesel från huvudtanken som ligger i kölen.
Vi suger ut med en handpump men denna når inte ned mer än 20 liter sedan går det inte mer. Nu kommer, förförsta gången, som vi får användning av vår ej fungerande dieselgenerator, Fischer Panda.
Vi klipper av bränsleledningen till generatorn startar bränslepumpen och vi suger nu upp diesel i en dunk som vi använder för att fylla upp vår provisoriska tank. Detta går bra tills sugpumpens batteri är helt slut ......... etc  etc

Vi kom i alla fall fram till Fort Lauderdale kl 02.30 på natten mellan torsdag och fredag.
Fredagen ägnades till service. Fixade bränsleledning som vi fann ett stopp i. Tog bort våra provisoriska lösningar och tog också beslut att byta ut sex batterier vilket vi kanske borde ha gjort tidigare. Tyvärr blev vi nog riktigt uppkörda på priset, sex batterier för 12.000 SEK!!!! Hoppas att de är bra!!!
Vi böskte också tull för att clarera ut. Det ordnade Annika och Marcus medan jag bytte batteribanken.
Nu är det lördag, mitt på dagen, har checkat ut från marinan, blev tvungen att betala för två nätter fast vi kom så sent. Nu skall vi tanka diesel men det gör vi inte här. De ville inte hjälpa till den korta natten då tankar vi någon annan stans. De borde läsa boken "Konsten att vara snäll" men jag har den bara på svenska.

Nu kastar vi loss. Nästa hamn om 6 - 7 dygn blir på Bermuda! Denna resa utan problem???? JAAAAAAA !!!!! Det hoppas verkligen vi ombord. Annika - Marcus - Bengt

Annika och Marcus har varit på Costco och handlat lite.


Imorgon den 3:e maj kastar vi äntligen loss.

Nu har vi varit i Cape Coral i en vecka och jobbat med båten och alla dessa tillbehör som skall finnas och fungera.
Vi har varit i kölsvin, rivit isär dieselmotor, klättrat i masten, kontrollerat GPS och andra instrument. Ja, listan kan göras lång.
Nu har vi också handlat mat, vatten, godis och en och annan öl.
Nu skall vi stänga huset och klockan 14.00 kommer några av våra svensk/amerikanska vänner och vinkar av oss. Det kommer att bli lite Champagne på bryggan innan vi kastar loss.
Mer om detta senare.

RSS 2.0